Uit het Consumer Insights Report van Wunder, waarvoor 1.500 Nederlandse, Amerikaanse en Britse consumenten werden ondervraagd door het marketingperformancebedrijf, blijkt dat zeven op de tien Nederlandse consumenten dit jaar minstens evenveel online zullen winkelen als in 2022.

Uit het onderzoek blijkt dat ondanks de hoge bereidheid om te winkelen, Nederlanders zich meer bewust zijn van hun uitgaven. De helft van hen doet meer prijsvergelijkingen dan vorig jaar en er wordt bespaard op luxeartikelen (40%), essentiële producten (31%) en niet-essentiële aankopen (43%). Met name de jongere generatie koopt bewuster. Drie op de tien willen meer bezuinigen in 2023, vooral op luxe uitgaven zoals vakanties (50%) en niet-essentiële aankopen (55%). Joyce Kremer, Marketing Director bij Wunder, zegt dat het voor merken een uitdaging is om ‘Gen Z digital natives’ te bereiken en te binden, omdat deze generatie waarde hecht aan positieve, relevante en onderscheidende klantervaringen. Ze adviseert online retailers dan ook om hier rekening mee te houden in hun database groeistrategie.

Kwaliteit voor veel consumenten een belangrijke factor

Uit het onderzoek blijkt dat ondanks de behoefte om te bezuinigen, een groot deel van de respondenten de voorkeur geeft aan kwaliteit boven kwantiteit (38%) en kwaliteit boven prijs (46%). Bij de aankoop van luxeproducten is kwaliteit met 47% de belangrijkste factor, gevolgd door prijs (25%) en functionaliteit (18%). Volgens Joyce Kremer, Marketing Director bij Wunder, is de consuminderen-trend al een tijdje gaande, dus het is niet verrassend dat consumenten liever minder artikelen van goede kwaliteit kopen. Ze adviseert retailers om concurrerende prijzen te bieden, maar ook de kwaliteit van hun producten en loyaliteitsprogramma te benadrukken. Een strategie die zich te veel richt op het aantrekken van nieuwe klanten door middel van kortingen kan leiden tot verdampen van marges in economisch uitdagende tijden. Daarom is het belangrijk om de focus vooral te leggen op kwaliteit en merkwaarde.

Minder afhankelijkheid van derden zorgt voor een duidelijk concurrentievoordeel

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders vooral elektronica (45%), kleding en schoenen (38%) en beautyproducten (33%) online kopen. Opvallend is dat Nederland het enige land is waar boeken in de top vijf van meest populaire categorieën vallen.

Merkperceptie blijkt belangrijker dan ooit te zijn. Reviews zijn nog steeds de belangrijkste drijfveer voor aankoopgedrag vanuit een contentperspectief, maar de invloed van brandmarketing mag niet onderschat worden. Hierbij is de merkwebsite het belangrijkst (42%), gevolgd door betrouwbare third-party websites (23%) en eigen social media kanalen (19%).

Volgens Joyce Kremer, Marketing Director bij Wunder, is het in economisch zwaardere tijden voor retailers cruciaal om hun doelgroep zo kostenefficiënt mogelijk te bereiken. Investeringen in eigen databases en media zijn daarom van groot belang, vooral nu de impact van iOS-beperkingen steeds duidelijker wordt en third-party cookies verdwijnen. Minder afhankelijkheid van derden biedt een duidelijk concurrentievoordeel, waardoor het steeds belangrijker wordt om de doelgroep vanuit eigen kanalen te beheren en te benaderen.